Eszeveszett dudálás keveredik a repülőgépek idegtépően hangos zúgásába, miközben a végeláthatatlan dugóban ülünk – ez az a kép, ami sok budapesti lakosnak felrémlik, ha a Red Bull Air Racre gondol. Nagy vihart kavart, amikor a verseny hivatalos honlapján néhány napja bejelentette a helyszíneket, amelyek közt Budapest is szerepelt – a Duna fölött, a Lánchíd alatt idén is süvíteni szándékoztak a műrepülő pilóták. De most, hogy mindenki megnyugodhat, a főváros reagált és új, magyar helyszíneket javasolt a szervezőknek, lépjünk egyet hátra és nézzük meg, miért is rendeznek egyáltalán bárhol Red Bull Air Racet…
Világverseny magyar vonatkozással – azaz thx, Besenyei
A versenyt világszerte nyolc városban rendezik meg az év során:
- Abu Dhabi: Február 8-9.
- Valahol, valamikor Európában: erről a körről még nincs információ
- Kazany: Június 15-16.
- Budapest/Magyarország: Július 13-14.
- Chiba: Szeptember 7-8.
- Valahol, valamikor Ázsiában: erről a versenyről szintén bővebb tájékoztatást ígérnek a szervezők, hamarosan…
- Indianapolis: Október 19-20.
- Szaúd-Arábia: November 8-9.
A verseny résztvevői között jelenleg nincs magyar pilóta. Pedig nem is olyan régen még egy magyar csillagtól ragyogott az ég, aki a Duna vízén is hullámokat vert: Besenyei Péter. A most 62 éves sportember volt a sorozat első bajnoka 2003-ban, de ezen kívül is számtalanszor állhatott dobogóra világ- és Európa-bajnokságokon és tízszeres magyar bajnok címmel büszkélkedhet.
Mint azt mindenki tudja, aki követi a magyar sportéletet, híres mutatványa volt a Lánchíd alatti átrepülés, tiszteletére ez aztán a verseny része lett. Idén – magyar versenyző hiányában – nem lesz alkalom rá, hogy az új helyszínen új produkciót találjunk ki, de ez egy jó kihívás lehet a fiatal pilótáinknak! A főváros helyszín-javaslatai között szerepel a Dunakanyar és Magyarország nagyobb tavai is. Szóval íme néhány elvetemült ötlet:
- Szinkron repülés a Balaton-átúszókkal, #NagyonMagyar
- Gulyahajtás repülőről, #buggyoskezeslábas
- a Dunakanyar kiegyenesítése, #pálinkátapilótáknak
Csak hogy a jövőben se maradjon egy kis magyaros íz nélkül a Red Bul Air Race világbajnokság… Besenyei Péterre visszatérve, a Lánchíd-alatt ügyről egy interjúban úgy fogalmazott:
„A legelső alkalommal érdekes, másodszorra már kevésbé, aztán egyfajta rutinná válik a századik után.”
Besenyei Péter 2015. októberében, negyven év után hagyott fel a versenyzéssel. A műrepülő pilóta azóta csak bemutatókat vállal. A sportolással azonban nem számolt le, mivel nagyon szeret mozogni. „Legyen az repülő, autó, vagy sílécek, nagyon szeretem a sebességet. Bármilyen pályán biztonságosan le tudok csúszni, habár síiskolában sosem tanultam a sportot. Vezetés közben, az utakon természetesen betartom a szabályokat. Korábban viszont autóversenyeztem is és a pályákon nagyon élveztem a száguldást. Ott lehet hajtani, ami a csövön kifér. Akkor fotóznak, ha lassú vagy, nem ha gyorsan mész” – nyilatkozta korábban a Kisalföldnek Red Bull Air Racen 8 futamgyőzelem mellett 25 dobogós helyezést elérő pilóta, aki korábban úszott, atletizált, kosarazott, kenuzott és a karatéval is megpróbálkozott, de a repülés az igazi szerelme, 15 éves kora óta jár a felhők felett.
A magyar pilóta elismertségéről semmi nem árulkodik jobban, mint a verseny Dicsőségfalára összesen két kép került fel: az osztrák Hannes Arch-t (2007 és 2016 között versenyzett) és Besenyei Pétert (2003 és 2015 között versenyzett) érte ez a megtiszteltetés.
Mélanie, a legvagányabb, történelmet írt!
Mélanie Astles a világbajnokság legelső női pilótája volt 2016-ban, azóta minden évben ott van a világversenyen. A Challenger kategóriában versenyző francia hölgy ötszörös francia műrepülőbajnok, aki a műrepülő európai és világranglistákon is az első tízbe verekedte magát. (A Reb Bull Air Racen az eggyel komolyabb Master Classban egyébként csak úgy tombol a tesztoszteron, a kategóriába egyetlen hölgy sem szerepel – még, mert ahogy Mélanie karrierjét elnézzük, már csak idő kérdése, hogy a legmagasabb szintre érjen a műrepülésben.)
A 36 éves hölgy regényes múltja tündérmesékbe illik: gyermekkori álmát szívében őrizte akkor is, amikor fiatal felnőttként minden remény veszni látszott és egy benzinkúton kezdett dolgozni. De a kemény munka meghozta gyümölcsét és Mélanie több benzinkút főnöke lett, így pedig már félre tudott tenni a pilóta-leckékre is. Ekkor még csak 21 éves volt! Élete első műrepülőversenyén, a Francia Kupa Espoir (Reménység) kategóriáját rögtön meg is nyerte. Innen pedig már nem volt megállás! Országos bajnoki címek, illetve a francia műrepülő-válogatottba történő meghívás, 2014-ben 7. hely a műrepülő világbajnokság Advanced kategóriájában és elsőség a női ranglistán. 2015-ben a műrepülő csúcskategória – az Unlimited – 5. legjobb női pilótája volt a világon, és az Unlimited kategóriájú műrepülő világbajnokságon diadalmaskodó francia válogatottba is bekerült.
A verseny hivatalos honlapja a pilóta hölgy kedvenc idézeteinek egyikét is megosztja olvasóival, amely Steve Jobstól származik: „Csak úgy érhetsz el NAGY dolgokat, ha SZERETED, amit csinálsz”, azzal a kiegészítéssel, miszerint: „Sokkal fontosabb, hogy az életben kitűnő tanuló legyél, mint az iskolában.”
Mit is mondhatnánk? Hajrá, Mélanie!
Minden pilóta tízes pasi???
Úgy látszik, de legalábbis jelentős hányaduk! Előszös is kedvcsinálónak íme a szezon beharangozó videója
- Mikael Brageot: A friatal francia srácot a verseny oldala az egyik legizgalmasabb pilótának tarja, Szellemes, ambiciózus fiatalembernek írja le. Született pilóta, a francia nemzeti csapatba már 21 éves beválasztották.
- Martin Šonka: Akinek jól állnak a kemény vonások, amiket az elmúlt évek véstek az arcára. A 40 éves cseh pilóta hatszor teljesítette már a sorozatot, amit Budapesten, tavaly – karrierje során első alkalommal – meg is nyert! Fiatalkorában a repülés mellett 12 évig tornász volt, 2005 óta tagja a cseh műrepülő csapatnak; 2010-ben, 31 évesen csatlakozott a Red Bull Air Race-hez, ezzel akkora a kanadai Pete McLeod után a sportág történetének második legfiatalabb pilótája lett.
- Dario Costa: Az olasz pilótáról nem tudják levenni a tekintetüket a hölgyek. De természetesen szakmai sikerei fölött sem lehet szemet hunyni: a Red Bull Air Race alső olasz pilótája repülési középiskolát végzett, majd az egyetemi tanulmányait is erre fordította. 21 éves korától aerodinamika elméleteket oktatott. Minden álma az volt, hogy egyszer a Red Bull Air Race mezőnyében versenyezhessen, ez pedig tavaly valóra is vált, amikor a 9. helyet érte el.
- Florian Berger: A fiatal német pilóta négy teljesített szezonon van túl, a tavalyit pedig a dobogó második fokán zárta. „Ez egy nagy megtiszteltetés számomra, nagyon örülök, hogy itt lehetek, ebben a körben” – mondta Berger a versenyhez való csatlakozásakor airrace.redbull.com-nak.
- Kenny Chiang: A kelet csillaga a világ műrepülő motorsportjának első kínai pilótája. 13 évesen vette az első repülő leckéjét. 18 évesen kezdett foglalkozni a műrepüléssel, 24 éves korában műrepülőként már a világ minden kontinensén repült. Két évvel ezelőtt több mint 38 géptípust vezetve 2500 levegőben töltött órával csatlakozott a Challenger osztályhoz.
-kamcsi-
Forrás: airrace.redbull.com, youtube.com/kiafaszagyerek, Kisalföld, vg.hu, facebook, redbullairace.com, abudhabi.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
gigabursch 2019.02.08. 02:10:54
Egy túlhájpolt baromság
na__most__akkor 2019.02.08. 04:39:18
Hátigen...
Lássuk a Forma -1 versenyeket: Zárt pálya, minden tragédia ott zajlik le.
Red Bull?
Nagyváros, belváros. Minden hiba OTT csapódik le. Mondhatnám BE a házak közé..
Mi lenne, ha a Budaörsi Repülőtér lenne a helyszín?
Csak mondom. Magam is repültem. Nem "mű", csak úgy egyszerűen. Ott.
kolomparlole1114 2019.02.08. 05:29:22
lenörd hofstadter 2019.02.08. 07:06:58
tarlóspista, mikor fogod fel az egyszerű, buta fideSSkomisszár agyaddal, hogy a sziget egy hetes zajongása többeket zavar hosszabb időn keresztül mint ez a baromság amivel megint csak a saját hatalmad megtartásáért foglalkoztál és játszottad az agyadat?
onlajnok · http://www.onlajnok.com 2019.02.08. 07:44:35
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2019.02.08. 08:03:33
Mióta Fideszes lett Budapest is, azóta meg suttyó prolik szórakozása, a környezetszennyező, családellenes középkori, ósdi, idejétmúlt csökevény, amit be kellene tiltani, a demokrácia nevében.
Hát így működik a propaganda....
lenörd hofstadter 2019.02.08. 08:26:46
Aztán jött a fideSS és az 1 napos versenyt sikeresen 4-5-6 napos teljes káosszá silányította, felesleges, csak az urak kényelmét szolgáló napokkal korábbi lezárásokkal és a többi 10-100 ezreket zavaró agyatlankodással.
Hát így működik a diktatúra...
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2019.02.08. 08:28:47
Az Szdsz szótár szerint ugyebár:
demokrácia = kormányon vagyunk
diktatúra = ellenzékben vagyunk
Sok sikert 2022-ben elvtársak!
lenörd hofstadter 2019.02.08. 08:42:52
No igen.
Aki nem fideSSagymosott az hazaáruló...
Aki nem fideSSagymosott az csak ballibsi lehet...
Buta sztereotípiák a te agyhalott fajtádra jellemzőek elvtárs. Még az elvtárs szó jelentésével sem vagy tisztában, nem tudod a helyén használni, de használod mert bolseviktori eszméid alapján ettől hiszed okosnak magad.
Ettől még a redbulbudapest egy baromság, ha neked problémát okoz annak megértése, hogy a főtitkárod alatt vált olyan elfogadhatatlan és kizárólag kényelmetlenséget és problémát okozó felesleges propagandaeseménnyé amilyen lett, az csak a te egyszerű képességeidet mutatja be.
További jó hazudozást, elvtárs.
wmiki · http://kigondoltam.blog.hu/2014/07/20/stephen_hawking_538 2019.02.08. 09:13:45
pontosabban... ezt is értem... pénzért...
ParePCSI 2019.02.08. 10:10:52
gigabursch 2019.02.09. 06:45:59
Most, hogy így mondod..., nem is alaptalan elképzelés.
Hely van, a reptér oldalában mindenki aki kíváncsi tud parkolni is (nyilván némi szervezést igényel).
Az autópályák zajához képest ez már nem valami extra.
A panoráma itt is fenséges.
(az agyatlan napi politkába beleőrült kreténeket meg hagyjuk ki, függetlenül pártmentalitástól...)